torstai 31. tammikuuta 2019

Iso osa hyvinvointia on olla rohkeasti minä

Kuvat: GRPHY / Juho Tirkkonen
Kuvauspaikka: Hampton Bay
Meikki: Pretty by Flormar Finland
Magneettiripset: G Beauty Lab
Hiukset: Salon Bella Pelo / Maija Kaunisto
Hiustenpidennykset: Dreamhair
Vaatteet: BEING GREAT ja For Every Body by Jutta


Elämä on ihmeellistä! Itsensä likoon laittaminen ei vielä kertaakaan ole tuonut mukanaan huonoja kokemuksia, eikä niin käynyt tälläkään kertaa. Viime sunnuntaina sain kunnian tulla valituksi Miss Plus Size 2019 kärkikymmenikköön. Kun nimeni mainittiin, olin hiljaa viisi minuuttia. Minä, hiljaa!
Läheiset, työkaverit, ystävät ja kilpasiskot ovat olleet huikean kannustavia. Positiivista palautetta on tullut rohkeudesta heittäytyä ja tietysti upeista lookeista, joita meille kilpailijoille on loihdittu. Monet ovat myös kysyneet, mistä syntyi idea lähteä mukaan.

Se onkin monen asian summa. Päällimmäisenä on kuitenkin itse kisan sanoma: jokainen riittää sellaisena kuin on, jokainen nainen on kaunis. Olen nähnyt paljon negatiivista suhtautumista omaan kehoon. Olen nuorempana tehnyt niin myös itse. Itkuja on väännetty ja riittämättömyyttä koettu. Se on vienyt paljon energiaa aivan turhaan.

Siksi olen äärimmäisen onnellinen nyt, kun voin kohdistaa tuon energian positiivisiin asioihin. Vielä hienompaa on, jos voin rohkaista jotakuta muuta vielä taipaleella olevaa tuntemaan itsensä hyväksi juuri sellaisena kuin on. 

Kehopositiivisuus on terminä ollut paljon otsikoissa viime vuosina ja ainakin yhtä monta kertaa se on tulkittu ylipainon ihannoinniksi. Tehdäänpä siis yksi asia selväksi heti: kehopositiivisuus ei liity painoon. 

Kehopositiivisuus ei ainakaan minulle myöskään tarkoita, että oman ulkomuodon suhteen ei voisi olla tavoitteita. Tavoitteen ja laihtumisen väliin ei kuitenkaan pidä piirtää yhtäsuuruusmerkkiä. Hiusten kasvatus, lihasten kehittäminen, parempi ryhti, pyöreämpi takapuoli, ihon kunto, tai mikä tahansa, mikä tuntuu itselle tärkeältä, on myös itsensä hyväksyvän oikeus. Kehopositiivisuuden juju on siinä, että osaa nauttia omasta kehostaan juuri nyt, juuri tällaisena, olipa tavoitteita tai ei. Vaa´an lukema tai vaatekoko ei määritä ketään. Niin minä ajattelen. Kehopositiivisuus lähtee korvien välistä. Miss Plus Size -kilpailu on minulle tapa edustaa sitä.

Miksi siis lähdin mukaan? Negatiivisessa valossa kehonsa näkevät voivat kahlata hyvin syvissä vesissä ja ansaitsevat niin halutessaan kaiken saatavilla olevan tuen. Olen ammentanut oman osani vesissä kahlaamisesta. Olen ollut usein se porukan isoin. Olen elänyt nollakoon ihannoinnin aikaa, jolloin Jennyfer Lopezin tai Kim Kardashianin peppu ei suinkaan ollut ylistyksen kohteena. Olen myös äiti, jonka keho on kokenut isoja mullistuksia kahteen otteeseen. Ja olen työn ja arjen yhdistävä multitaskaaja, joka ymmärtää myös oman ajan arvon ja haluaa tulla nähdyksi myös ihan vain naisena. Lisäksi minua on siunattu lahjalla laittaa sanoja peräkkäin niin, että saan ajatukseni kerrotuksi. Ja se jos mikä auttaa vertaistuen antamisessa. 

Kokemuksena kilpailu on minulle uusi. En ole koskaan tehnyt mallin töitä enkä ollut kauneusalalla. Huomaan kuitenkin tarvitsevani tasaisin väliajoin haasteen, joka laittaa minut punnitsemaan omia arvoja ja tavoitteita, joka asettaa minut hiukan liian suuriin saappaisiin epämukavuusalueelle. Sellainen vetää nöyräksi ja opettaa paljon uutta, myös minusta itsestäni. Miss Plus Size –finalistina olo on kuitenkin epämukavuusalueella olosta nauttimista. Se on huikea mahdollisuus, kokemus joka ei unohdu.

Nyt nautitaan matkasta! 

Viralliset kuvat (ylhäällä): GRPHY / Juho Tirkkonen
Kuvauspaikka: Hampton Bay
Meikki: Pretty by Flormar Finland
Magneettiripset: G Beauty Lab
Hiukset: Salon Bella Pelo / Maija Kaunisto
Hiustenpidennykset: Dreamhair
Vaatteet: BEING GREAT ja For Every Body by Jutta

Jos haluat seurata misseilyä, se onnistuu parhaiten Instagramissa @lauraheinovaara 
Suosikkiaan finalisteista voi äänestää IS:n sivuilla.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti